Ustawą z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych umożliwiono pracodawcy zlecenie realizowania obowiązków wynikających z zawartej umowy przez oznaczony czas poza miejscem stałego wykonywania pracy (praca zdalna).

Instrument do tej pory stosowany przez większe firmy i korporacje nagle stał się narzędziem każdego przedsiębiorcy, którego wdrożenie w obecnej sytuacji wydaje się niezbędne. Świadczenie pracy zdalnej w podstawach nie różni się od pracy świadczonej w miejscu pracy – wynagrodzenie, wymiar czasu pracy, przerwy i inne prawa i obowiązki pracownika z kodeksu pracy pozostają bez zmian.

Pojawia się jednak szereg zagadnień i problemów, z którymi może się zetknąć zarówno pracownik jak i pracodawca podczas świadczenia pracy w formie zdalnej. I tutaj z pomocą przychodzi regulamin pracy zdalnej mający na celu kompleksowe uregulowanie praw i obowiązków pracownika i pracodawcy.

Oprócz bowiem kwestii technicznych (wydanie sprzętu lub używanie sprzętu prywatnego, sposób powiadamiania o rozpoczęciu i zakończeniu pracy, organizacja miejsca pracy) pracodawca musi zmierzyć się z takimi kwestiami jak ponoszenie kosztów związanych ze świadczeniem pracy (np. druk materiałów, zużycie prądu) lub sposobu kontaktowania się z klientami lub pracodawcą (np. z wykorzystaniem prywatnego telefonu pracownika w przypadku braku telefonów służbowych). Sposób rozwiązania powyższych zagadnień jest oczywiście zależny od wielkości przedsiębiorstwa, charakteru wykonywanej pracy oraz możliwości technicznych pracodawcy.

Innymi zapisami, które powinny znaleźć się w regulaminie są te dotyczące wypadku przy pracy, który może się również zdarzyć podczas wykonywania pracy zdalnej. Tutaj najważniejszym elementem będzie wskazanie procedury zgłaszania i raportowania wypadku oraz zabezpieczenie odpowiednich dowodów (dokumentacja zdjęciowa, sporządzenie notatki).

Wydaje się zatem, że organizacja pracy zdalnej w firmie co prawda wiąże się z przemodelowaniem warunków jej świadczenia, ale przy odpowiednio stworzonym regulaminie, każdy pracownik a także pracodawca będą zabezpieczeni z punktu widzenia własnych praw i obowiązków.

Kancelaria Adwokacka Adwokat Natalia Mąka – Kompleksowa Obsługa Prawna Dla Firm i Klientów Prywatnych na Śląsku

Kancelaria Adwokacka Adwokat Natalia Mąka oferuje kompleksową pomoc prawną zarówno dla przedsiębiorców, jak i osób prywatnych. Dzięki doświadczeniu i szerokiemu zakresowi usług prawnych, kancelaria zapewnia fachową obsługę w sprawach z zakresu prawa cywilnego, karnego, administracyjnego oraz rodzinnego. Adwokat Natalia Mąka specjalizuje się także w obsłudze prawnej dla branży transportowej i budowlanej, oferując wsparcie dostosowane do potrzeb firm z tych sektorów.

Dodatkowo, kancelaria zajmuje się roszczeniami przeciwko bankom, w tym kredytami frankowymi. Adwokat Natalia Mąka oferuje pomoc prawną w zakresie dochodzenia roszczeń związanych z umowami kredytowymi oraz windykacją należności, pomagając klientom w walce o swoje prawa.

Adwokat Natalia Mąka świadczy również pomoc w sprawach karnych – jako obrońca podejrzanych i oskarżonych i pełnomocnik pokrzywdzonych.

Jeśli potrzebujesz porady prawnej lub kompleksowego wsparcia w swojej sprawie, zapraszam do kontaktu z Kancelarią. Kancelaria Adwokacka Natalia Mąka działa na terenie Siemianowic Śląskich, a także świadczy usługi prawne na całym Śląsku, w tym w Katowicach, Będzinie, Czeladzi, Bytomiu, Piekarach Śląskich oraz Sosnowcu.

Zachęcam również do lektury innych artykułów na blogu, w których omawiam inną tematykę prawną.

PARTNERZY

partnerzy
partnerzy
Zadzwoń
Świadomy wybór.
Zadzwoń: +48 791 999 626
Profesjonalne wsparcie. Pełne zaufanie.